شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

ظریف در دفاع از FATF: نباید از ترس مرگ خودکشی کنیم

 

محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران از تصویب لوایح مربوط به FATF دفاع کرد و گفت اظهارات مخالفان این لوایح مبتنی بر واقعیت نیست.

ظریف در یک گفتگوی رادیویی در پاسخ به سوالی مبنی بر این که برخی  از مخالفان پیوستن ایران بهFATF می‌گویند این نگرانی وجود دارد که نیروهای نظامی ایران از جمله بسیج و سپاه از سوی آمریکایی‌ها به عنوان گروه تروریستی شناخته شوند، گفت: «ما یک ضرب المثلی داریم که می‌گوییم از ترس مرگ نباید خودکشی کرد.»

او در رد استدلال مخالفان  FATF همچنین گفت: «کل ایران را آمریکایی‌ها تحریم کرده‌اند و اتهاماتی را علیه ایران می‌زنند ایران از سال ۱۹۸۴ از سوی آمریکایی‌ها در فهرست کشورهای حامی تروریسم قرار گرفته است و صحبتی که برخی از دوستان در این زمینه مطرح می‌کنند مبتنی بر واقعیت نیست.»

دولت روحانی برای آنکه از قرار گرفتن ایران در فهرست سیاه گروه ویژه اقدام مالی (FATF) جلوگیری کند، به ارائه  چهار لایحه «پیوستن به کنوانسیون مبارزه با جرایم سازمان‌یافته»، «پیوستن به کنوانسیون مبارزه با تامین مالی تروریسم»، «اصلاح قانون مبارزه با پولشویی» و «اصلاح قانون مبارزه با تامین مالی تروریسم» به مجلس اقدام کرده است.

گروه ویژه اقدام مالی تا بهمن‌ماه به ایران فرصت داده‌ است تا با تصویب لوایح مورد نظر، از ورودش به فهرست سیاه این گروه جلوگیری شود.

این گروه، یک نهاد فراملی ناظر بر مقررات و قوانین کشورهای مختلف برای سنجش میزان کارایی آن‌ها در مبارزه با پولشویی است.

هفته گذشته عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان گفت که این شورا، به لایحه الحاق ایران به کنوانسیون مقابله با تأمین مالی تروریسم  که در مجلس تصویب شده، بیش از ۲۰ ایراد وارد کرده است.

کدخدایی روز یک‌شنبه ۱۳ آبان‌ماه، در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس، ایرادهای شورای نگهبان را شامل «ابهام، مغایرت با شرع و قانون اساسی» دانست و گفت این ایرادها ازسوی شورای نگهبان و در موعد مقرر به مجلس اعلام شده است.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More